En gedigen trafikutbildning med eleven i centrum.

1. Teori

Den obligatoriska teorikursen är på 9 timmar uppdelat på två/tre tillfällen.

Teorin syftar till att skapa förståelse och kunskap om hur du bör tillämpa de regler och bestämmelser som gäller vid körning i trafik.

Vi diskuterar, tittar på filmer och försöker tillsammans analysera olika situationer som ofta förekommer på våra vägar.

Efter teorikursen arbetar du sedan mycket självständigt med frågor på Internet eller på våra datorer för att kunna klara slutprovet.

För att påbörja utbildning så måste man vara 14 år och 9 månader.

2. Praktik

OBS! Körning sker dagtid, vardagar! På manöverbana (från v12 2023) samt 3 timmar i trafik. Körningen är inplanerad från och med 27 Mars 2023 (om väder tillåter).

• Eleven måste använda lämpliga skyddskläder beroende på väderlek. (Finns på trafikskolan).
  • Egen godkänd hjälm ska användas. (Går att låna på trafikskolan i viss mån av storlekar).
  • Läraren kör MC på lektionerna och har kontakt med eleven via radiokommunikation.
  • Körövningarna syftar till att skapa ett säkert handhavande av mopeden.
  • Vi övar start och stopp, styrning och balans samt, inte minst, bromsning i olika farter under olika förutsättningar.
  • Vi kommer även öva i lättare stadstrafik och på mindre landsvägar.
  • Når man inte målen för körning under kursen, måste man komplettera med fler körlektioner.

3. Kunskapsprov

Du gör provet på en dator och har 50 min på dig.

• Kunskapsprovet bokas och utförs på trafikverket.
  • OBS! Teori och körning i trafik måste vara godkända/genomförda innan teoriprov kan utföras.
  • Kunskapsprovet består av 65 frågor.
  • Därutöver finns i provet 5 frågor för utvärdering (testfrågor).
  • Svaren på testfrågorna räknas inte in i resultatet.
  • Du måste ha svarat rätt på minst 52 av de 65 frågorna i provet för att bli godkänd.
  • Man måste vara fyllda 15 år vid prov dagen. Medtag legitimation.

När får du ditt AM körkort?

Har du fotograferat dig på Trafikverkets förarprovkontor tillverkas och levereras ditt körkort inom några dagar.

Anmäl dig för att ta AM körkort på våran E-handel.
Ni finner E-handeln i meny fältet.

Tänk på

Tänk på att söka körkortstillstånd i god tid.