Glöm inte att ladda ner appen "Elevcentralen" antingen på Appstore eller på Google Play. Där bokar ni körlektioner mm

Att ta körkort

Körkortstillstånd

För att kunna börja övningsköra och påbörja din utbildning måste du först ansöka om körkortstillstånd.
Här hittar du blanketten ”Körkortstillstånd med hälsodeklaration”

OBS! Det krävs även en synundersökning.

Transportstyrelsen behandlar din ansökan efter att du betalt avgiften, här kan du se handläggningstiderna.

Övningskörning och handledarutbildning

Enligt lag måste alla som ska övningsköra privat med personbil – både handledare och elev – ha genomgått en särskild introduktionsutbildning (handledarutbildning).

Här hittar du blanketten Handledarskap vid privat övningskörning.

Vi har utbildningen som krävs.

Teoriutbildning

När du betalt teoriavgiften eller ett startpaket får du tillgång till datatester, teorilektioner och digitala böcker.

Körutbildning

Parallellt med teoriutbildningen tar du dina körlektioner. Din handledare vid privat övningskörning får gärna följa med i bilen för tips och råd.

Mörkerkörning

Om du ska köra upp under perioden november-februari är en lektion i mörkerkörning obligatorisk.

Riskutbildning 1 och 2

Du kan boka tid till Risk 1 (alkohol, övriga droger, trötthet och riskfyllda beteenden), i början av din utbildning här på hemsidan.

Din lärare talar om när det är dags att boka in Risk 2 (halkbana inklusive hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden) i slutet av din utbildning.

Risk 1 sker på trafikskolan och Risk 2 sker på Stora Holm – https://youtu.be/H1BxyVdxU5A

Både del 1 och 2 måste vara genomförda och godkända innan kunskapsprov och körprov genomförs.
En godkänd riskutbildning är giltig i 5 år.

Kunskapsprov och körprov

• Skulle något av proven underkännas har du fyra månader på dig att göra ett omprov.
  • Glöm inte att ta med dig giltig legitimation!
  • Du gör provet på en dator och har 50 min på dig.
  • Kunskapsprovet består av 65 frågor.
  • Därutöver finns i provet 5 frågor för utvärdering (testfrågor)
  • Svaret på testfrågorna räknas inte in i resultatet.
  • Du måste ha svarat rätt på minst 52 av de 65 frågorna i provet för att bli godkänd.
  • Körprovet tar ungefär 45 minuter och inkluderar körning i och utanför tätort samt säkerhetskontroll.
  • https://www.trafikverket.se/korkort/ finns en instruktionsfilm inför kunskaps och körprovet.